home
|
Intrebari frecvente si Raspunsuri
1. Informatii generale
2.Aderarea la un Fond de pensii private
3. Agentii de marketing
4. Administratorul si Fondul de pensii administrat privat
5. Transferul la un alt Fond de pensiii administrat privat
6. Contributia la Fondul de pensii administrat privat
7. Investirea activelor unui Fond de pensii administrate privat
8. Informarea clientilor
9. Pensia administrata privat
10. Depozitarul fondurilor de pensii administrate privat
11. Auditorul financiar
12. Garantarea securitatii Sistemului de pensii administrate privat
13. Supravegherea speciala
14. Administrarea speciala
I: De ce este necesara Reforma pensiilor in Romania ?
Raspuns:
Actualul sistem de pensii de stat, elaborat la inceputul sec. XX, se bazeaza pe pricipiul solidaritatii sociale si consta in redistribuirea contributiilor colectate de la angajati catre pensionari ( Sistemul PAYG Pay As You Go).
Raportul dintre angajati si pensionari este in 2007 de 1:1, iar pensia reprezinta aprox. 30% din salariu.
Sistemul de pensii de stat este nesustenabil in viitor: natalitatea scade, populatia imbatraneste accentuat, speranta de viata creste, forta de munca este in declin. Deci, pensiile facultative si pensiile obligatorii administrate privat sunt o completare a pensiei sociale.
[inchide]
Î: În ce consta Reforma pensiilor in Romania ?
Raspuns:
Reforma pensiilor in Romania consta in introducerea sistemului de pensii bazat pe 3 piloni:-
Pilonul I - Sistemul actual de pensii de stat (reglementat de Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale);
- Pilonul II - Sistemul de pensii private obligatorii (reglementat de Legea nr. 23/2007 si Legea nr. 411/2004 privind pensiile administrate privat, cu modificarile si completarile ulterioare);
- Pilonul III - Sistemul de pensii facultative (reglementat de Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificarile si completarile ulterioare).
[inchide]
Î: Care este scopul Sistemului de pensii private obligatorii ?
Raspuns:
Scopul consta in majorarea veniturilor pensionarilor in viitor, simultan cu diminuarea constrangerilor asupra bugetului de stat.
Totodata se va trece de la sistemul bazat pe administrarea in comun a fondurilor colectate, la un sistem bazat pe economisire personala, deoarece fiecare participant va cunoaste care este valoarea fondului acumulat.
[inchide]
Ī: Ce este o pensie admnistrata privat ?
Raspuns:
Este suma platita periodic participantului sau beneficiarului, īn mod suplimentar si distinct de pensia furnizata de sistemul public, care se obtine din transferul lunar al unei parti din contributia de asigurari sociale (CAS), platita īn sistemul public de pensii, la un fond de pensii administrat privat.
[inchide]
Î: Care sunt avantajele pensiei private obligatorii ?
Raspuns:
- - fara sa plateasca in plus, angajatul isi constituie un cont personal din care va obtine o pensie privata, in completarea pensiei de la stat;
- - contul personal este proprietatea participantului;
- - exista posibilitatea de transfer la un alt fond de pensii administrat privat, la decizia participantului;
- - platind aceleasi contributii catre sistemul de pensii, viitorii pensionari vor primi o pensie mai mare;
- - in cazul incapacitatii de munca din cauza invaliditatii, participantul isi poate folosi contul personal conform reglementarilor in vigoare;
- - in cazul decesului participantului in perioada de plata a contributiilor, fondul acumulat se mosteneste, conform Codului Civil;
- - prin lege se garanteaza ca valoarea contului la data deschiderii dreptului la pensie va fi cel putin egala cu valoarea contributiilor platite, mai putin penalitatile si taxele legale;
- - investitia contributiilor este transparenta si permanent monitorizata de banca depozitar si ASF.
[inchide]
Î: Prin ce difera pensiile facultative de pensiile obligatorii ?
Raspuns:
În cazul pensiilor facultative:
- - poti opta pentru mai multe fonduri de pensie;
- - participarea este optionala;
- - valoarea a contributiei:
- . maxima: 15% din salariul lunar brut;
- . minima: 60 lei/luna.
- - suma maxima care se poate deduce este de:
-
. 400 EUR pentru angajat;
- . 400 EUR pentru angajator.
[inchide]
Ī: Trebuie sa platesc īn plus fata de ce platesc acum ?
Raspuns:
Nu, contributia la fondul de pensii administrat privat nu instituie obligatii financiare suplimentare pentru tine, aceasta este parte din contributia de asigurari sociale pentru pensia publica.
Contributia la fondul de pensii administrat privat este parte din contributia individuala datorata la sistemul public de pensii, adica alimentarea fondului de pensie privata obligatorie se va face prin impartirea contributiei actuale de 10,5%, in doua: -
- o parte va alimenta, ca si in prezent, sistemul de pensii de stat;
- - o parte va alimenta fondul de pensii private obligatorii.
[inchide]
Ī: Care este partea din contributia de asigurari sociale (CAS) care se transfera la un fond de pensii administrat privat ?
Raspuns:-
- in primul an de functionare (2008) cota transferata este de 2% din salariul brut;
- - ulterior, contributia va creste anual ajungand pana la 6%.
[inchide]
Ī: Care este partea din contributia de asigurari sociale (CAS) care se va transfera la un fond de pensii administrat privat īn urmatorii ani de functionare ?
Raspuns:
Cota de contributie se majoreaza pana la 6%.
[inchide]
Ī: Cine poate sa participe la un fond de pensii private obligatorii ?
Raspuns:
Īn mod obligatoriu: angajatii cu vārsta de pāna īn 35 de ani, care contribuie la sistemul public de pensii (Legea nr. 263/2010 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare) trebuie sa adere la un fond de pensii administrat privat.
Īn mod optional: angajatii cu vārste cuprinse īntre 35 si 45 de ani, care contribuie la siste-mul public de pensii, pot opta sa adere la un fond de pensii. -
Aderarea la un fond de pensii administrat privat este o optiune individuala a participantului si se face din propria initiativa a acestuia sau in urma repartizarii aleatorii de catre Casa Nationala de Pensii Publice (CNPPP).
Asiguratii īn sistemul public de pensii - Legea nr. 263/2010 -
persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca si functionarii publici;
-
persoanele care īsi desfasoara activitatea īn functii elective sau care sunt numite īn cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, precum si membrii coope-ratori dintr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti, ale caror drepturi si obligatii sunt asimilate, īn sistemul public de pensii, cu cele ale angajatilor cu contract individual de munca/functionarii publici;
-
somerii;
-
persoanele care realizeaza un venit brut pe an calendaristic, echivalent cu cel putin 3 salarii medii brute, si care se regasesc īntr-una dintre urmatoarele situatii, precum si persoanele care realizeaza prin cumul venituri brute pe an calendaristic, echivalente cu cel putin 3 salarii medii brute, si care se regasesc īn 2(doua) sau mai multe dintre urmatoarele situatii:
-
asociat unic,
-
asociati,
-
comanditari sau actionari,
-
administratori sau manageri care au īncheiat contract de administrare sau de management, membri ai asociatiei familiale,
-
persoane autorizate sa desfasoare activitati independente,
-
persoane angajate īn institutii internationale, daca nu sunt asiguratii acestora,
-
alte persoane care realizeaza venituri din activitati profesionale.
[inchide]
2. Aderarea la un Fond de pensii private
|
Ī : Ce trebuie sa fac ca sa devin participant la un fond de pensii private ?
Raspuns:
- sa īndeplinesti conditiile de eligibilitate, respectiv: sa fii angajat si sa platesti contributia de asigurari sociale īn sistemul public de pensii (CAS);
- sa iti alegi un fond de pensii īn perioada prevazuta de lege sau, īn cazul īn care nu ai ales,sa fii repartizat de catre institutia de evidenta care va face repartizarea aleatorie a celor indecisi;
-
sa semnezi actul individual de aderare la fondul ales sau la care ai fost repartizat.
Este interzisa delegarea sau reprezentarea pentru semnarea actului de aderare.
[inchide]
Ī: Care este perioada prevazuta de lege pentru a-mi alege un fond de pensii administrat privat ?
Raspuns:
4 luni de la data la care este anuntata oficial declansarea perioadei de alegere a unui fond de pensii administrate privat.
[inchide]
Ī: Ce se īntāmpla daca nu am ales un fond de pensii administrat privat īn termenul stabilit de lege de 4 luni ?
Raspuns:
Esti repartizat aleatoriu la un fond de pensii de catre institutia de evidenta (CNPP), conform nor-melor emise de ASF.
Înstitutia de evidenta va notifica faptul ca, īn termen de 30 de zile calendaristice, urmeaza sa fii repartizat, aleatoriu, la un fond de pensii administrat privat.
[inchide]
Ī: Pot sa particip la mai multe fonduri de pensii administrate privat ?
Raspuns:
Nu, o persoana nu poate fi participant, īn acelasi timp, la mai multe fonduri de pensii administrate privat, in cazul pensiilor private obligatorii.
[inchide]
Ī: Ce este actul de aderare ?
Raspuns:
Este un document prin care īti manifesti intentia de a adera la un fond de pensii administrat privat si la schema de pensii a acelui fond de pensii administrat privat.
[inchide]
Ī: Ce taxa i se percepe participantului pentru aderare ?
Ī: Despre ce trebuie sa fiu informat la semnarea actului de aderare ?
Raspuns:
Vei fi informat despre elementele cele mai importante caracteristice schemei de pensii admnistrate privat la care vrei sa aderi, īn mod special despre drepturile si obligatiile partilor implicate īn schema de pensii administrate privat, respectiv despre administratorul fondului si participantii la acel fond.
Continutul minim al unei scheme de pensii administrate privat:
- denumirea si sediul administratorului;
- conditiile de eligibilitate ale participantilor pentru aderarea la schema de pensii private;
- modalitatea de īmpartire īntre participanti a sumelor rezultate din investirea activelor;
- principiile investitionale ale schemei de pensii private;
- riscurile financiare, tehnice si de alta natura implicate de schema de pensii private, precum si natu-ra si distributia riscurilor;
- dreptul exclusiv de proprietate al participantilor la schema de pensii private asupra sumei existente īn conturile individuale;
- conditiile īnceperii si platii prestatiilor private;
- conditiile de acordare a prestatiilor private īn caz de invaliditate;
- nivelurile maxime ale comisioanelor suportate de fondul de pensii, defalcate pe categorii de com-isioane;
- periodicitatea si procedura de raportare a informatiilor catre participanti;
- conditiile si procedurile de īncetare a participarii si de transfer la un alt fond de pensii administrat privat.
Clauzele unui contract de administrare:
- partile contractante;
- principalele drepturi si obligatii ale partilor contractante - administrator si participant, si modalitatea de aplicare a acestora;
- modul de administrare a fondului de pensii;
- obligatiile de informare a administratorului fata de participanti si autoritati;
- evidentele administratorului referitoare la participanti, contributii, investitii si pensii private;
- modalitatile specifice de constatare, reclamare si remediere a deficientelor;
- raspunderea contractuala a partilor, inclusiv sanctiunile ce pot fi aplicate;
- durata contractului de administrare, modalitatile de modificare si īncetare a contractului de admini-strare;
- informatii privind depozitarul, auditorul fondului de pensii;
[inchide]
Ī: Care este documentul prin care aflu detalii despre schema de pensii admnistrata privat si despre contractul de administrare ?
Raspuns:
Este prospectul schemei de pensii admnistrata privat elaborat de catre fiecare administrator īn parte.
Administratorul face publicitate prospectului schemei sale de pensii administrate privat numai dupa autorizarea acestuia.
[inchide]
Î: De la cine pot afla informatii despre administrator si fondul de pensii administrat privat la care doresc sa ader ?
Raspuns:
Primesti informatii de la un agent de marketing mandatat de administratorul fondului la care doresti sa aderi, autorizat/avizat de catre ASF.Ulterior, daca te hotarasti, dai, acestui agent de marketing, acordul de aderare.
Administratorul este raspunzator pentru recrutarea, instruirea, monitorizarea si plata agentilor de marketing.
Cursurile de agent de marketing al fondului de pensii si examenele sunt organizate pe baza unei tematici avizate de catre ASF.
Se interzice oricarei persoane fizice sau juridice care nu este avizata sau autorizata de ASF sa desfasoare activitati de marketing si/sau sa utilizeze denumirea de agent de marketing al fondului de pensii īn legatura cu o activitate desfasurata īn sistemul fondurilor de pensii administrate privat.
[inchide]
Ī: Cine poate fi agent de marketing īn Romānia ?
Raspuns:
- un broker de pensii care are un contract de mandat īncheiat cu un administrator si este autorizat de catre ASF si īnscris īn Registrul agentilor de marketing;
- un agent care are un contract valabil īncheiat cu un administrator sau cu un broker de pensii, avi-zat de catre ASF si īnscris īn Registrul public al agentilor de marketing.
Agentii vor putea desfasura activitatea de marketing numai pentru un singur administrator sau pentru un singur broker de pensii.
Agentii unui broker de pensii private care desfasoara activitatea de marketing al fondului de pensii administrat privat vor putea desfasura aceasta activitate numai pentru administratorii cu care brokerul de pensii private are īncheiate contracte de mandat.
[inchide]
Ī: Ce taxa percepe administratorul pentru avizarea unui agent de marketing ?
Ī: Care este activitatea unui agent de marketing ?
Raspuns:
Agentul de marketing are urmatoarele atributii:
- īti prezinta aspectele relevante ale prospectului schemei de pensii administrata privat;
- obtine acordul tau de aderare la fondul de pensii administrat privat;
- transmite administratorului documentele de aderare semnate de catre tine, īn original, īn termen de maximum 5 zile calendaristice de la data semnarii acestora.
Este interzis administratorului, agentilor de marketing si persoanelor afiliate acestora:
- sa transmita informatii false, īnselatoare sau care pot crea o impresie falsa despre fondul de pensii si administratorul acestuia;
- sa faca afirmatii sau previziuni despre evolutia unui fond de pensii altfel decāt īn forma si modul stabilit de catre ASF;
- sa ofere beneficii colaterale īn scopul de a convinge o persoana sa adere la un fond de pensii sau sa ramāna participant la acesta;
- sa acorde foloase pentru facilitarea aderarii potentialilor participanti.
[inchide]
Ī: Ce informatii trebuie sa ofere agentul de marketing ?
Raspuns:
- principiile investitionale ale schemei de pensii private;
- riscurile pe care le implica schema de pensii private;
- dreptul de proprietate al participantilor asupra fondurilor personale de pensie privata;
- conditii de plata a pensiei private;
- conditiile specifice in cazul invaliditatii sau decesului participantului;
- comisioanele aferente fondului de pensii, pe categorii;
- procedura de informare a participantilor;
- conditiile de transfer la un fond de pensii private.
[inchide]
Ī: Ce informatii sunt interzise a fi furnizate de catre agentul de marketing?
Raspuns:
Agentului de marketing i se interzice sa ofere:
- informatii false despre fond si administratorul de fond;
- previziuni asupra evolutiei unui fond, altele decat cele furnizate de catre ASF.
[inchide]
4. Administratorul si Fondul de pensii administrat privat
|
Ī: Cum pot afla informatii despre un administrator si fondul de pensii administrat de catre acesta ?
Raspuns:
Principalele surse de informatii sunt materialele publicitare ale administratorului.
[inchide]
Ī: Care sunt materialele publicitare ale admnistratorului ?
Raspuns:
Sunt informatii sau documente, cum ar fi: pliant, brosura, scrisoare, comunicat, transmise prin orice mijloace de comunicare, cum ar fi: radio, televiziune, presa scrisa, telefon, fax, posta, posta electronica, Înternet.
[inchide]
Ī: Care este scopul acestor materiale publicitare ?
Raspuns:
- atragerea de participanti, avānd impact asupra deciziei acestora de aderare la un fond de pensii administrat privat;
- mentinerea calitatii de participant la un fond de pensii administrat privat.
Sunt interzise:
- difuzarea oricarui material publicitar īn legatura cu un fond de pensii administrat privat sau cu un administrator, īnainte ca acel fond si administratorul sau sa fie autorizati de catre ASF;
- difuzarea de materiale publicitare īnainte de publicarea prospectelor schemelor de pensii private autorizate de catre ASF.
Înformatiile continute īntr-un material publicitar trebuie sa fie:
- clare, corecte si conforme cu prospectul schemei de pensii private;
- formulate astfel īncāt sa nu induca īn eroare participantii sau potentialii participanti;
- difuzate obligatoriu īn limba romāna, fara a exclude prezentarea acestora īn alte limbi straine.
[inchide]
Ī: De unde mai pot afla informatii suplimentare despre fondul de pensii administrat privat si despre administrator ?
Raspuns:
- Registrele electronice al ASF īn care sunt īnregistrate entitatile autorizate/avizate sa functioneze īn sistemul pensiilor private, de pe site-ul Autoritatii de Supraveghere Financiara: www.asfromania.ro, Rubrica: Supraveghere / Registre Electronice;
- de pe site-ul Asociatiei pentru Pensiile Administrate Privat din Romania (www.apapr.ro).
[inchide]
Ī: Dupa ce criterii aleg administratorul fondului ?
Raspuns:
- Dupa increderea, renumele si reputatia, soliditatea financiara, experienta internationala de care se bucura administratorul fondului de pensii;
- Dupa produsele oferite si calitatea serviciilor;
- Dupa nivelul comisioanelor de administrare precizate in prospectul schemei de pensii;
- Dupa politica de investitii a administratorului de fond (daca ai cunostinte despre investitii).
[inchide]
Ī: Cum se constituie un fond de pensii administrat privat ?
Raspuns:
Se constituie printr-un contract de societate civila, īncheiat īntre participanti, potrivit Codului civil (prevederile referitoare la societatea civila particulara) si Legii privind fondurile de pensii administrate privat.
[inchide]
Ī: Ce trebuie sa stiu despre un fond de pensii administrat privat ?
Raspuns:
- Trebuie sa aiba minimum 50.000 de participanti, īntr-o perioada de 3(trei) ani de la data constituirii fondului.
- Denumirea fondului de pensii administrat privat trebuie sa contina obligatoriu denumirea "fond de pensii private" pentru a nu induce īn eroare participantii.
- Primeste contributii numai dupa autorizarea sa de catre ASF.
- Īn raporturile cu tertii, inclusiv īn fata instantelor judecatoresti, este reprezentat numai de catre administrator, autorizat de catre ASF.
- Nu poate fi declarat īn stare de faliment.
[inchide]
Ī: Care sunt resursele financiare ale unui fond de pensii administrat privat ?
Raspuns:
- contributiile nete convertite īn unitati de fond;
- drepturile cuvenite beneficiarilor si nerevendicate īn termenul general de prescriptie;
- dobānzile si penalitatile de īntārziere aferente contributiilor nevirate īn termen;
- sumele provenite din investirea veniturilor fondului (contributiile nete, drepturile cuvenite si neridicate de catre beneficiari).
[inchide]
Ī: Cine poate administra fonduri de pensii administrate privat īn Romānia ?
Raspuns:
- o societate comerciala pe actiuni din Romānia autorizata de catre ASF ca administrator;
- orice entitate autorizata/avizata/supusa unei proceduri similar pentru activitatea de admini-stratre īntr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau apartinānd Spatiului Economic European.
[inchide]
Ī: Ce conditii trebuie sa īndeplineasca un administrator al unui fond de pensii administrat privat?
Raspuns:
- sa fie constituit ca societate comerciala pe actiuni potrivit dispozitiilor legislatiei īn domeniul societatilor comerciale īn vigoare si ale Legii nr. 411/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
- sa aiba obiect exclusiv de activitate "administrarea fondurilor de pensii";
- denumirea sa contina sintagma "fond de pensii administrat privat";
- sa detina un capital social minim egal cu echivalentul īn lei, calculat la cursul de schimb al Bancii Nationale a Romāniei la data constituirii, al sumei de 4 milioane euro.
[inchide]
Ī: Cum se autorizeaza un administrator ?
Raspuns:
Autorizarea de catre ASF se face īn 2(doua) etape:
- autorizarea de constituire ca societate de pensii;
- autorizarea ca administrator de fonduri de pensii administrate privat.
[inchide]
Ī: Care este activitatea unui administrator de fonduri de pensii private ?
Raspuns:
- administrarea si investirea activelor fondului de pensii;
- plata drepturilor cuvenite participantilor si beneficiarilor;
- calculul zilnic al activului net al fondului de pensii si al unitatii de fond;
- evidenta conturilor individuale si actualizarea acestora, precum si furnizarea documentelor privind participarea, notificarea, informarea periodica sau transferul;
- gestionarea operatiunilor zilnice ale fondului de pensii;
- dispunerea efectuarii platilor datorate entitatilor implicate si ASF;
- mandatarea si monitorizarea agentilor de marketing ai fondului de pensii;
- gestionarea relatiilor cu institutiile implicate;
- elaborarea, prezentarea, depunerea, publicarea si distribuirea catre ASF si participanti a situatiilor financiare si rapoartelor prevazute de prezenta lege;
- gestionarea, pastrarea si arhivarea documentelor privind fondul de pensii, participantii si beneficiarii sai.
Activele si pasivele fiecarui fond de pensii administrat privat sunt organizate, evidentiate si administrate distinct, separat de celelalte fonduri de pensii facultative pe care le gestioneaza acelasi administrator si de contabilitatea proprie a administratorului, fara posibilitatea transferului īntre fonduri sau īntre fonduri si administrator.
Toate activele si pasivele corespunzatoare activitatii de administrare a fondurilor de pensii sunt restrictionate, gestionate si organizate separat de alte activitati ale administratorului, fara posibilitatea de transfer.
Activele financiare proprii ale administratorului nu pot fi utilizate:
- pentru acordarea de īmprumuturi sau garantii,
- pentru garantarea de īmprumuturi sau credite, inclusiv emiterea de obligatiuni care depasesc cumulat 10% din valoarea capitalului social, sau
- pentru tranzactionarea sau dobāndirea īn orice alt mod de actiuni, de alte valori mobiliare sau drepturi īn orice alta entitate.
[inchide]
Ī: Poate administratorul fondului la care sunt participant sa delege raspunderea privind admi-nistrarea acelui fond ?
Raspuns:
Nu, nu poate, iar daca īncredinteaza executarea anumitor obligatii catre un tert, aceasta delegare nu īl exonereaza de raspundere.
[inchide]
Ī: Care sunt veniturile administratorului fondului la care sunt participant ?
Raspuns:
- comisioanele de administrare īncasate de la participantii la acel fond;
- penalitatile de transfer īn cazul īn care transferul participantilor are loc mai devreme de 2(doi) ani de la data aderarii la fondul precedent;
- tarifele pentru servicii la cerere respectiv informatiile suplimentare pe care le soliciti administra-torului, pe lānga informarile furnizate de catre acesta īn mod gratuit.
Administratorul utilizeaza aceeasi metoda de calcul si de percepere a comisioanelor pentru toti participantii la acelasi fond de pensii.
Comisionul de administrare este stabilit īn contractul de administrare ai carui termeni sunt descrisi īn prospectul schemei fondului respectiv.
Comisionul poate fi redus prin decizia administratorului.
[inchide]
Ī: Din ce se constituie comisionul de administrare pe care īl plateste administratorul fondului la care particip ?
Raspuns:
Comisionul de administrare este alcatuit din 2(doua) componente: -
1. - procent din contributiile platite, dar nu mai mult de 2,5%, cu conditia ca aceasta deducere sa fie facuta īnainte de convertirea contributiilor īn unitati de fond
Se excepteaza de la plata acestei componente, respectiv procentul din contributiile platite:
- transferul de disponibilitati īn cazul aderarii participantului la un alt fond de pensii;
- drepturile cuvenite beneficiarilor care au calitatea de participant;
- accesoriile aferente contributiilor.
-
2. - procent din activul net total al fondului de pensii administrat privat, dar nu mai mult de 0,05% pe luna, stabilit prin prospectul schemei de pensii private.
Cele 2(doua) componenete ale comisionului sunt stabilite prin prospectul schemei de pensii administrate privat.
[inchide]
5. Transferul la un alt Fond de pensiii administrat privat
|
Î: Ma pot transfera la un alt fond de pensii administrat privat ? Cum ?
Raspuns:
Da, poti sa te transferi. Transferul participantului intre fonduri de pensii este o optiune individuala si se realizeaza cu indeplinirea unor conditii in baza Legii 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat si Normei 26/2014
privind transferul participantilor intre fondurile de pensii administrate privat.
Informatii detaliate referitoare la cadrul legal de desfasurare a transferului la F.P.A.P. ARIPI administrat de Generali S.A.F.P.P. S.A.
si documentele necesare pot fi consultate pe https://pensiamea.generali.ro/Pages/TransferIntro.aspx
[inchide]
Ī: Ce suma se transfera la noul administrator ?
Raspuns:
Se transfera activul personal net existent īn contul participantului la data solicitarii transferului, diminuat cu penalitatea de transfer, daca se percepe aceasta penalitate.
[inchide]
Ī: Platesc penalitate de transfer ? Cānd ?
Raspuns:
Daca transferul la un nou fond se realizeaza mai devreme de 2(doi) ani de la data aderarii la fondul anterior, administratorul acestui fond poate percepe penalitati de transfer.
Valoarea penalitatilor este mentionata īn prospectul schemei de pensii administrata privat.
Limita maxima a penalitatii este stabilita de catre ASF.
Daca transferul la un nou fond se realizeaza dupa 2(doi) ani de la data aderarii la fondul anterior, administratorul fondului de pensii care transfera activul personal al participantului nu va percepe penalitati de transfer; suma acumulata in fond va fi transferata integral in noul fond.
[inchide]
Ī: Pot sa īmi transfer īn alte tari drepturile acumulate īntr-un fond de pensii administrat privat ?
Raspuns:
Da, drepturile tale pot fi transferate īn tarile īn care ai domiciliul sau resedinta, īn conditiile reglementate prin acordurile si conventiile internationale la care Romānia este parte, īn moneda tarilor respective sau īntr-o alta moneda asupra careia s-a convenit.
[inchide]
Ī: Pot sa ma retrag din sistemul pensiilor obligatorii administrate private ?
Raspuns:
Nu, nu te poti retrage din sistemul fondurilor de pensii administrate privat pe toata perioada pentru care datorezi contributia de asigurari sociale la sistemul public de pensii, pāna la deschiderea dreptului la pensia privata.
Dupa aderare sau repartizare, participantii sunt obligati sa contribuie la un fond de pensii.
Fac exceptie de la aceasta obligatie perioadele pentru care nu exista obligatia de plata a contributiei de asigurari sociale īn sistemul public.
[inchide]
Ī: Ce se īntāmpla daca nu mai platesc contributiile ?
Raspuns:
Ramāi īn continuare participant cu drepturi depline la acel fond de pensii administrat privat, banii investindu-se in continuare.
[inchide]
Ī: Ce se īntāmpla daca sunt detasat īn alta tara ?
Raspuns:
Poti sa platesti īn continuare la fondul de pensii din Romānia, pe toata durata detasarii.
[inchide]
Ī: Ce se īntāmpla daca īmi schimb locul de munca, domiciliul sau resedinta īntr-o alta tara?
Raspuns:
Poti opta īntre:
- a plati īn continuare contributiile la un fond de pensii din Romānia, sau
- a plati contributiile la un alt fond de pensii aflat pe teritoriul tarii respective, daca aceasta nu contra-vine legislatiei acestei tari.
[inchide]
Ī: Pot sa contribui la un fond de pensii administrat de un admnistrator autorizat īntr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau apartinānd Spatiului Economic European ?
Raspuns:
Da, daca īndeplinesti conditiile de eligibilitate pentru a deveni participant la o schema de pensii administrata privat.
[inchide]
Ī: Ce se īntāmpla īn caz de invaliditate ?
Raspuns:
Īn cazul pensionarii de invaliditate pentru afectiuni care nu mai permit reluarea activitatii (potrivit Legii nr. 19/2000), un participant poate obtine:
- daca activul sau personal net, nu este suficient pentru acordarea unei pensii private minime, stabilita de catre ASF:
- o plata unica;
- plati esalonate īn rate, pe o durata de maximum 5 ani.
- daca activul sau personal net este suficient pentru acordarea unei pensii private minime, stabilita de catre ASF:
[inchide]
Ī: Ce se īntāmpla cu banii participantului daca decesul acestuia survine īnainte de deschiderea dreptului la pensia privata ?
Raspuns:
La ultimul fond de pensii la care a contribuit participantul decedat, se deschide cāte un cont fiecarui beneficiar, īn care se transfera activele cuvenite fiecaruia dintre beneficiari.
Drepturile beneficiarilor sunt aceleasi cu cele ale participantilor la acel fond de pensii, acestia pot:
- cumula conturile la un singur fond de pensii, daca are calitatea de participant la un alt fond de pensii;
- primi o plata unica sau plati esalonate īn rate pe o durata de maximum 5 ani, fara a datora penalitati, daca nu are calitatea de participant.
Plata drepturilor beneficiarului se face īn termen de 10(zece) zile lucratoare de la data solicitarii acestora.
[inchide]
6. Contributia la Fondul de pensii administrat privat
|
Ī: Care va fi circuitul banilor?
Raspuns:
Angajator -> ANAF -> Administrator de fonduri de pensii private -> Fond personal -> Beneficiar.
[inchide]
Ī: Cānd si cum se transfera contributia de la angajatorul meu la administratorul fondului de pensii ?
Raspuns:
Contributia ta se retine si se vireaza de catre angajatorul tau, odata cu contributia de asigurari sociale, īn contul fondului de pensii administrate privat specificat īn actul individual de aderare.
Baza de calcul, retinerea si termenele de plata a contributiei la fondul de pensii sunt aceleasi cu cele stabilite pentru contributia de asigurari sociale.
[inchide]
Ī: Cine vireaza contributiile la fondurile de pensii ?
Raspuns:
Înstitutia de colectare vireaza contributiile, īn termen de 3 (trei) zile lucratoare de la primirea lor, pe baza informatiilor furnizate de institutia de evidenta.
Nerespectarea de catre institutia de colectare sau de catre institutia de evidenta a termenului prevazut pentru retinerea si virarea contributiilor, atrage plata dobānzilor sau penalitatilor de īntārziere, īn acelasi cuantum cu al celor stabilite pentru neplata obligatiilor bugetare.
[inchide]
Ī: Ce se īntāmpla īn cazul neachitarii la termen a contributiei mele ?
Raspuns:
Īn cazul neachitarii la termen a contributiei datorate fondului de pensii: -
se platesc dobānzi si penalitati de īntārziere de catre persoana raspunzatoare de neplata la termen, īn acelasi cuantum cu al celor stabilite pentru neplata obligatiilor bugetare;
- institutia de colectare aplica modalitatile de executare silita si celelalte modalitati de stingere a debitelor;
- dobānzile si penalitatile aferente se vireaza īn contul tau individual, īn termen de 2(doua) zile lucratoare de la data achitarii lor, si asupra lor nu se datoreaza comisionul de administrare dedus din contributiile platite.
[inchide]
Ī: Cum sunt evidentiati banii acumulati din contributiile mele ?
Raspuns:
Fiecare participant are un cont individual īn care se vireaza contributiile> si transferurile sale de disponibilitati.
Contributiile si transferul de lichiditati banesti la un fond de pensii se convertesc īn unitati de fond īn maximum 2(doua) zile lucratoare de la data īncasarii acestora.
[inchide]
Ī: Cum verific daca angajatorul meu vireaza contributiile?
Raspuns:
Contributiile catre administratorul fondului de pensii private se vireaza automat de catre angajator, simultan cu contributia de asigurari sociale.
Se poate verifica:
- direct la angajator, daca a platit contributiile;
- direct la administratorul de fond, ulterior, daca a primit contributiile.
[inchide]
Ī: Ce este activul personal ?
Raspuns:
Este suma acumulata īn contul tau individual, egala cu numarul de unitati de fond pe care le detii la acel fond, īnmultite cu valoarea la zi a unei unitati de fond.
Tu esti proprietarul activului personal din contul tau
Activul personal nu poate:
- face obiectul unei executari silite sau al unei tranzactii;
- fi cesionat sau gajat.
[inchide]
Ī: Ce este valoarea unitatii de fond ?
Raspuns:
Este raportul dintre valoarea activului net al fondului de pensii la o anumita data si numarul total de unitati ale fondului la aceeasi data.
[inchide]
Ī: Ce este activul net total al fondului de pensii administrat privat la o anumita data ?
Raspuns:
Este valoarea care se obtine prin deducerea valorii obligatiilor fondului din valoarea activelor acestuia la acea data.
Valoarea activelor nete si valoarea unitatii de fond ale unui fond de pensii se calculeaza atāt de catre administrator, cāt si de catre depozitar īn fiecare zi lucratoare si se comunica ASF īn aceeasi zi.
Aceste valori sunt supuse, anual, auditarii de catre un auditor financiar, membru al Camerei Auditorilor Financiari din Romānia, avizat de catre ASF, care nu poate fi persoana afiliata angajatorului, administratorului sau depozitarului.
[inchide]
7. Investirea activelor unui Fond de pensii administrate privat
|
Ī: Ce este politica de investitii ?
Raspuns:
Este declaratia īn forma scrisa a administratorului privind strategia de investire a activelor fondului pe care īl administreaza, īn raport cu natura si durata obligatiilor.
Politica de investire mai descrie si alte elemente caracteristice investitiilor financiare, cum ar fi:
- metodele de evaluare a riscurilor investitionale,
- procedurile de management al riscului,
- precum si persoanele responsabile de luarea deciziilor si realizarea investitiilor si procedurile pentru luarea deciziilor.
Politica de investitii a administratorului este descrisa īn prospectul schemei de pensii administrata privat.
[inchide]
Ī: Poate administratorul fondului la care particip sa modifice politica sa de investitii ?
Raspuns:
Da, poate, ori de cāte ori intervine o schimbare importanta īn politica sa de investitii sau cel putin o data la 3(trei) ani.
Administratorul trebuie sa obtina acordul ASF si sa informeze participantii cu privire la noua politica investitionala.
[inchide]
Ī: Care sunt regulile de investire a activelor unui fond de pensii administrat privat ?
Administratorul are obligatia sa investeasca activele fondurilor de pensii administrat privat īn mod prudential, potrivit urmatoarelor reguli:
- investirea īn interesul participantilor si beneficiarilor;
- investirea īntr-un mod care sa asigure securitatea, calitatea, lichiditatea si profitabilitatea lor;
- investirea sa se efectueze preponderent īn instrumente tranzactionate pe o piata reglementata (Legea nr. 297/2004 privind piata de capital, cu modificarile si completarile ul-terioare);
- investitiile īn instrumente care nu sunt tranzactionate pe o piata reglementata nu trebuie sa depaseasca niveluri prudentiale;
- investitiile īn instrumente financiare derivate sunt permise doar īn masura īn care contribuie la scaderea riscurilor investitiei sau faciliteaza gestionarea eficienta a portofoliului;
- activele se diversifica īn mod corespunzator, pentru a se evite dependenta excesiva de un anumit activ, emitent sau grup de societati comerciale si concentrari de riscuri pe ansam-blul activelor.
[inchide]
Ī: Care sunt instrumentele financiare īn care investeste administratorul fondului meu de pensii?
Raspuns:
- instrumente ale pietei monetare, inclusiv conturi si depozite īn lei la o banca, persoana juridica romāna, sau la o sucursala a unei institutii de credit straine autorizata sa functioneze pe teritoriul Romāniei si care nu se afla īn procedura de supraveghere speciala ori administrare speciala, sau a carei autorizatie nu este retrasa (fara a depasi un procent mai mare de 20% din valoarea totala a activelor fondului de pensii).
- titluri de stat emise de Ministerul Finantelor Publice din Romānia, de state membre ale Uniunii Europene sau apartinānd Spatiului Economic European (in procent de pāna la 70% din valoarea totala a activelor fondului de pensii).
- obligatiuni si alte valori mobiliare emise de catre autoritatile administratiei publice locale din Romānia sau din statele membre ale Uniunii Europene, ori apartinānd Spatiului Economic Euro-pean (in procent de pāna la 30% din valoarea totala a activelor fondului de pensii).
- valori mobiliare tranzactionate pe piete reglementate si supravegheate din Romānia, statele membre ale Uniunii Europene, sau apartinānd Spatiului Economic European (in procent de pāna la 50% din valoarea totala a activelor fondului de pensii).
- titluri de stat si alte valori mobiliare, emise de state terte (in procent de pāna la 15% din valoarea totala a activelor fondului de pensii).
- obligatiuni si alte valori mobiliare, tranzactionate pe piete reglementate si supravegheate, emise de catre autoritatile administratiei publice locale din state terte (in procent de pāna la 10% din valoarea totala a activelor fondului de pensii).
- obligatiuni si alte valori mobiliare ale organismelor straine neguvernamentale, daca aceste instrumente sunt cotate la burse de valori autorizate si daca īndeplinesc cerintele de rating (in procent de pāna la 5% din valoarea totala a activelor fondului de pensii).
- titluri de participare, emise de organisme de plasament colectiv īn valori mobiliare din Romānia sau din alte tari (in procent de pāna la 5% din valoarea totala a activelor fondului de pensii).
- alte forme de investitii stabilite prin norme de catre ASF.
Învestitiile fondului de pensii sunt efectuate īn conformitate cu reglementarile Bancii Nationale a Romāniei privind operatiunile valutare.
ASF poate modifica, temporar, procentul maxim al activelor, care poate fi investit īn categoriile de active permise.
[inchide]
Ī: Sunt limitate investitiile activelor fondului meu īn functie de natura emitentului acelor instrumente financiare ?
Raspuns:
Da, pentru dispersia riscului sunt limitate, iar procentele maxime admise sunt:
- 5% din activele unui fond de pensii pot fi investite īntr-o singura societate comerciala sau īn fiecare categorie de active ale acesteia;
- 10% din activele unui fond de pensii pot fi investite īn activele unui grup de emitenti si persoanele afiliate lor.
Fiecare administrator de fond va preciza din ce categorie face parte fondul respectiv (moderat sau riscant).
[inchide]
Ī: Sunt scutite de impozit investitiile activelor fondului meu de pensii administrat privat si rezulta-tele investirii acestora ?
Ī: Exista interdictii pentru investirea activelor fondului la care sunt participant ?
Raspuns:
Da, activele fondului de pensii nu pot fi investite īn:
- active care, potrivit legii, nu pot fi īnstrainate;
- active a caror evaluare este incerta, cum ar fi: antichitati, lucrari de arta, autovehicule si altele asemenea;
- bunuri imobiliare;
- actiuni, obligatiuni si alte valori mobiliare emise de catre administratorul acelui fond;
- orice alte active stabilite prin norme de catre ASF.
Activele fondului de pensii nu pot fi īnstrainate administratorului, auditorului, depozitarului, administratorului special, membrilor Consiliului ASF, persoanelor afiliate administratorului, audito-rului, depozitarului, sau admnistratorului special, sau oricaror alte persoane sau entitati stabilite prin norme de catre ASF.
Activele fondului de pensii nu pot constitui garantii si nu pot fi utilizate pentru acordarea de credite.
[inchide]
Ī: Ce obligatii de informare are administratorul fondului la care particip ?
Raspuns:
Administratorul are urmatoarele obligatii de informare, īn mod gratuit:
- sa te informeze anual, īn scris, la ultima ta adresa comunicata, despre:
- activul personal, respectiv numarul de unitati de fond si valoarea acestora,
- situatia sa ca administrator al fondului;
- sa īti transmita tie sau beneficiarului tau, īn termen de 10(zece) zile calendaristice, orice informatie relevanta privind schimbarea regulilor schemei de pensii private;
- sa puna la dispozitie:
- declaratia privind politica de investitii,
- conturile,
- rapoartele anuale;
- sa furnizeze, la cererea ta sau a beneficiarului tau, informatii detaliate si de substanta despre:
- riscul investitiei,
- gama de optiuni de investitii (daca este cazul),
- portofoliul existent de investitii,
- informatii privind expunerea la risc si costurile legate de investitii.
[inchide]
Ī: Ce alte informatii īmi furnizeaza administratorul fondului de pensii administrat privat la care particip ?
Raspuns:
Īn cazul īn care soliciti informatii suplimentare privind participarea ta la fondul respectiv de pensii, īn afara de informarile la care ai dreptul si pe care administratorul este obligat sa ti le furnizeze īn mod gratuit, administratorul este obligat, contra cost, sa-ti ofere aceste informatii.
Cuantumul tarifului pentru aceste servicii la cerere nu poate depasi costul efectiv al punerii la dispozitie a informatiilor.
Tariful serviciului se stabileste anual de catre ASF.
[inchide]
Ī: Ce informatii īmi furnizeaza administratorul īn cazul īn care īmi schimb locul de munca, domici-liul sau resedinta īntr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau apartinānd Spatiului Eco-nomic European ?
Raspuns:
Administratorul fondului la care esti participant īti va comunica, īn scris, informatii adecvate referitoare la drepturile tale de pensie privata si optiunile tale posibile īn acest caz.
[inchide]
9. Pensia administrata privat
|
Ī: Cānd am dreptul sa primesc pensia mea administrata privat ?
Raspuns:
Dreptul la pensia privata se deschide de la data īndeplinirii conditiilor de pensionare pentru limita de vārsta īn sistemul public.
[inchide]
Ī: Cine īmi furnizeaza pensia mea administrata privat ?
Raspuns:
Un furnizor de pensii private ales de catre tine.
Un furnizor de pensii nu poate refuza o cerere de pensie privata daca persoana īndeplineste conditiile legale.
[inchide]
Ī: Cum īmi stabileste furnizorul de pensii cuantumul pensiei mele administrate privat ?
Raspuns:
Pe baza calculului actuarial si a activului personal net aflat īn contul tau.
Activul personal net din contul tau este folosit exclusiv pentru achizitionarea unei pensii ad-ministrate privat.
Suma totala cuvenita pentru pensia privata nu poate fi mai mica decāt valoarea contributiilor platite, diminuate cu penalitatile de transfer si comisioanele legale.
Nu se aplica penalitatea de transfer īn situatia transferului de disponibilitati dintre administrator si furnizorul de pensii.
[inchide]
Ī: Cui i se plateste pensia administrata privata ?
Raspuns:
Ti se plateste tie, ca participant, mandatarului tau, daca ai desemnat unul prin procura speciala, sau reprezentantului legal al acestuia.
Cheltuielile ocazionate de plata pensiilor private se suporta de catre participant.
[inchide]
Ī: Exista exceptii de la plata pensiei administrate privat de catre un furnizor de pensii ?
Raspuns:
Da, fac exceptie urmatoarele categorii:
- beneficiarii care nu au calitatea de participant;
- persoanele pensionate de invaliditate pentru afectiuni care nu mai permit reluarea activitatii (Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare) si al caror activ personal net la data retragerii este prea mic pentru a putea primi o pensie privata;
- persoanele al caror activ personal net la data retragerii este prea mic pentru a putea primi o pensie privata.
[inchide]
Ī: Cum se fac platile pensiilor īn cazurile de exceptie de la plata pensiei de catre un furnizor de pensii ?
Raspuns:
Īn cazul īn care te situezi īn una dintre situatiile de exceptie, poti opta pentru:
- plata unica;
- plati esalonate īn rate, pe o durata de maximum 5 ani;
Īn cazul nerespectarii termenului de 30 de zile calendaristice de la dovedirea īncadrarii īn una dintre aceste situatii de exceptie, administratorul īti datoreaza dobānzi si penalitati de īntārziere.
[inchide]
Ī: Ce se īntāmpla īn cazul īn care īmi schimb locul de munca, domiciliul sau resedinta īn alta tara, stat membru al Uniunii Europene sau apartinānd Spatiului Economic European ?
Raspuns:
Atāt tu, ca participant, cāt si beneficiarul tau, pastrati dreptul la pensia privata cāstigata īn cadrul schemei de pensii administrate privat din Romānia, iar pensia se plateste īn acel stat, īn cuantumul ramas dupa scaderea tuturor taxelor si cheltuielilor aferente platii.
[inchide]
10. Depozitarul fondurilor de pensii administrate privat
|
Ī: Ce este un depozitar ?
Este o institutie de credit careia īi sunt īncredintate spre pastrare toate activele unui fond de pensii administrat privat, īn baza unui contract de depozitare īncheiat cu administratorul unui fond de pensii administrat privat.
Un administrator desemneaza un singur depozitar.
Un depozitar poate pastra activele mai multor fonduri de pensii, cu conditia de a evidentia operatiunile si īnregistrarile fiecarui fond de pensii separat de ale sale proprii si de cele ale celorlalte fonduri de pensii.
[inchide]
Ī: Cine poate fi depozitar al fondurilor de pensii administrate privat īn Romānia ?
Raspuns:
Poate fi:
- o institutie de credit din Romānia autorizata de catre Banca Nationala a Romāniei, sau
- o institutie de credit autorizata de catre autoritatea similara dintr-un stat apartinānd Uniunii Europene sau Spatiului Economic European,
avizate de catre ASF.
[inchide]
Ī: Care este rolul unui depozitar?
Raspuns:
- īnregistreaza, verifica si monitorizeaza toate activele detinute de fondul de pensii administrat privat pentru care desfasoara activitatea de depozitare;
- efectueaza plati din contul fondului de pensii administrat privat, numai la primirea instructiunilor din partea administratorului, pentru efectuarea de investitii, stingerea obligatiilor, in-clusiv plata taxelor, comisioanelor si a cheltuielilor operationale ale fondului de pensii administrat privat, īntocmite cu respectarea legii.
Activele fondurilor de pensii administrate privat trebuie evidentiate īn conturi separate pentru fiecare fond, diferite de cele ale administratorului si ale depozitarului.
Toate operatiunile financiare ale fondului de pensii administrat privat se realizeaza numai prin intermediul depozitarului.
Daca un depozitar constata īncalcari ale legii, are obligatia de a notifica imediat ASF si administratorul.
[inchide]
Ī: Ce obligatii are depozitarul fata de fondul de pensii administrat privat ale carui active le pastreaza ?
Raspuns:
- nu poate trece la executarea silita a activelor fondului pe care īl pastreaza si nici a niciunei tranzactii referitoare la acest fond;
- este responsabil fata de administrator, participanti si beneficiari īn privinta oricarui prejudiciu suferit de acestia ca rezultat al neīndeplinirii obligatiilor sau al īndeplinirii necorespunzatoare a acestora.
Depozitarul nu poate fi exonerat de raspundere, iar raspunderea sa nu poate fi limitata prin īncredintarea obligatiilor sale unei alte entitati, sub sanctiunea nulitatii actelor juridice īn cauza.
[inchide]
Ī: Ce rol are auditorul financiar pentru fondurile de pensii administrate privat ?
Raspuns:
- efectueaza auditul financiar al situatiilor financiare anuale ale fondurilor de pensii administrate privat si ale administratorilor acestora.
- furnizeaza servicii suplimentare, inclusiv rapoarte solicitate de catre ASF, īn conditiile respectarii principiului independentei.
Auditorul trebuie sa respecte Standardele Înternationale de Audit si normele profesionale adop-tate de Camera Auditorilor Financiari din Romānia.
Auditorul nu poate delega raspunderea privind activitatea specifica.
Īncredintarea executarii anumitor obligatii catre un tert nu exonereaza de raspundere auditorul financiar.
[inchide]
Ī: Cine poate fi auditor al fondurilor de pensii administrate privat si al administratorilor acestora īn Romānia ?
Raspuns:
Un auditor financiar care are calitatea de membru activ al Camerei Auditorilor Financiari din Romānia, avizat de catre ASF.
[inchide]
Ī: Cine suporta cheltuielile privind activitatea de audit financiar ?
Raspuns:
- īn cazul auditului financiar al activitatii administratorului, cheltuielile sunt suportate de catre acel administrator.
- īn cazul auditului financiar al fondului de pensii, cheltuielile sunt suportate din acel fond.
[inchide]
12. Garantarea securitatii Sistemului de pensii administrate privat
|
Ī: Ce garantii am ca nu voi pierde banii ?
Raspuns:
- Un fond de pensii private obligatorii nu poate da faliment.
- Toti administratorii de fonduri de pensii private contribuie la Fondul de Garantare a Sistemului de Pensii, administrat de ASF.
- Participantilor li se garanteaza suma contributiilor platite, minus comisioanele de administrare.
[inchide]
Ī: Cum este garantata securitatea sistemului de pensii administrate privat ?
Raspuns:
- 1.toate entitatile de pe piata pensiilor administrate privat (administratorul, prospectul schemei de pensii, fondul de pensii, depozitarul, auditorul, agentul de marketing) sunt autorizate/avizate de catre ASF;
- 2.obligatia administratorilor de informare a participantilor, anual, gratuit, la domiciliul aces-tora, precum si obligatia de informare, la cerere, contra unui cost minim, stabilit de catre ASF;
- 3.obligatia administratorilor de transparenta si raportare catre ASF;
- 4.existenta depozitarilor activelor fondurilor de pensii administrate privat, institutii de credit autorizate de catre BNR sau filiale ale unor institutii de credit din Uniunea Europeana si Spatiul Eco-nomic European si care au obligatii de raportare catre ASF;
- 5.existenta auditorilor financiari, membri activi ai Camerei Auditorilor Financiari din Romānia care auditeaza fondurile de pensii si situatiile financiare ale administratorilor si care au obligatii de raportare catre ASF;
- 6.constiuirea de catre administratori a provizioanelor tehnice, acel volum adecvat de lichiditati, corespunzator angajamentelor financiare rezultate din portofoliul de investitii, care vor acoperi riscurile biometrice: deces, invaliditate si longevitate si/sau nivelele stabilite ale pensiilor, daca acestea sunt prevazute īn schemele de pensii administrate privat;
- 7.administratorii si furnizorii de pensii, dupa caz, contribuie la Fondul de garantare a pensiilor reglementate si supravegheate de ASF, constituit potrivit Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative, distinct fata de fondul de garantare pentru administrarea fondurilor de pensii facultative;
- 8.supravegherea si administrarea speciala, masuri de limitare a riscurilor si redresare a fon-durilor de pensii administrate privat, īn vederea protejarii drepturilor cuvenite participantilor si benefi-ciarilor;
- 9.toate entitatile de pe piata pensiilor administrate privat sunt supravegheate si controlate de catre ASF care elaboreaza, anual, un raport despre evolutia si functionarea piatei pensiilor private din Romānia;
- 10.activitatea ASF este supusa dezbaterii Parlamentului Romāniei prin prezentarea, anual, a unui raport de activitate.
[inchide]
Ī: Cine va verifica fondurile de pensiii private ?
Raspuns:
Conform Legii nr. 411/204, Autoritatea de Supraveghere Financiara(ASF):
- autorizeaza
- avizeaza
- controleaza
- supravegheaza
toate fondurile de pensii private.
[inchide]
Ī: Cine va controla fluxul informational ?
Raspuns:
Casa Natioanala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale (CNPAS) va verifica:
- unde au adreat participantii;
- cine a schimbat fondul.
[inchide]
Ī: Cine va controla fluxul banilor ?
Raspuns:
Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) va verifica:
- cine a platit contributiile;
- daca angajatorul a virat contributiile;
- unde au ajuns banii.
[inchide]
13. Supravegherea speciala
|
Ī: Ce este supravegherea speciala ?
Raspuns:
Este o procedura de siguranta care are drept scop aplicarea unor masuri suplimentare care sa limiteze riscurile si sa asigure redresarea fondului de pensii.
[inchide]
Ī: Care este scopul supravegherii speciale ?
Raspuns:
Scopul este protejarea intereselor participantilor si ale beneficiarilor la acel fond.
[inchide]
Ī: Cānd se aplica supravegherea speciala ?
Raspuns:
Se aplica īn situatia īn care ASF, īn urma controalelor efectuate, constata anumite deficiente care nu sunt de natura instituirii administrarii speciale.
[inchide]
Ī: Ce masuri se aplica īn cazul supravegherii speciale ?
Raspuns:
ASF:
- desemneaza un Consiliu de supraveghere speciala si
- notifica administratorul.
Consiliul de supraveghere speciala nu se substituie organelor de conducere ale administrato-rului.
[inchide]
Ī : Ce rol are Consiliul de supraveghere speciala ?
Raspuns:
- asista si supervizeaza activitatea administratorului referitoare la fondul de pensii;
- analizeaza situatia financiara a fondului de pensii si a administratorului;
- avizeaza, suspenda sau desfiinteaza deciziile adoptate de catre organele de conducere ale admi-nistratorului;
- urmareste modul īn care administratorul aplica masurile de remediere a deficientelor constatate;
- prezinta ASF rapoarte periodice si propune ASF aplicarea de sanctiuni īn situatia īn care administratorul nu respecta masurile dispuse de Consiliul de supraveghere speciala.
Membrii Consiliului de supraveghere speciala au acces la toate documentele si evidentele fondului de pensii si ale administratorului, fiind obligati sa pastreze confidentialitatea informatiilor.
[inchide]
14. Administrarea speciala
|
Ī: Ce este administrarea speciala ?
Raspuns:
Este o procedura de siguranta care drept scop exercitarea responsabilitatii financiare de a pastra valoarea activelor fondurilor de pensii si de a limita pierderile.
[inchide]
Ī: Care este scopul administrarii speciale ?
Raspuns:
Scopul este protejarea drepturilor cuvenite participantilor si beneficiarilor.
[inchide]
Ī: Cānd se aplica administrarea speciala ?
Raspuns:
Se instituie:
- īn cazul suspendarii sau retragerii autorizatiei de administrare, precum si
- īn cazul retragerii autorizatiei fondului de pensii.
[inchide]
Ī: Care sunt cazurile de retragere a autorizatiei de administrare ?
Raspuns:
- nerespectarea prevederilor legale privind conditiile impuse īn procesul de autorizare ca administra-tor;
- rentabilitatea fondului de pensii s-a situat sub rentabilitatea minima a tuturor fondurilor de pensii din Romānia īn 4(patru) trimestre consecutive;
- neexecutarea sau executarea necorespunzatoare a obligatiilor care rezulta din prospectul schemei de pensii private sau din legislatia īn domeniul pensiilor administrate privat;
- neīnceperea, īn termen de 1 an de la primirea autorizatiei, a operatiunilor pentru care a fost autori-zat, sau nexercitarea, mai mult de 6 luni, a activitatii de administrare;
- actionarii au decis lichidarea, fuziunea sau divizarea administratorului;
- administratorul se afla īn incapacitate de plata;
- administratorul nu mai īndeplineste conditiile de functionare;
- administratorul nu asigura apararea corespunzatoare a intereselor participantilor si beneficiarilor;
- administratorul nu a stabilit provizioane tehnice suficiente privind īntreaga activitate sau nu are suficiente active pentru a acoperi provizioanele tehnice.
ASF publica anuntul privind retragerea autorizatiei īn Monitorul Oficial al Romāniei si īn 2(doua) cotidiane centrale.
[inchide]
Ī: Care sunt cazurile de retragere a autorizatiei unui fond de pensii administrat privat ?
Raspuns:
Īn cazul īn care se constata scaderea numarului de participanti si mentinerea acestuia sub minimul legal (50.000 de participanti) timp de 1 trimestru.
[inchide]
Ī: Ce masuri se aplica īn cazul administrarii speciale ?
Raspuns:
ASF notifica administratorul si solicita oferte celorlalti administratori autorizati ca administratori ai fondurilor de pensii,pentru preluarea īn administrare temporara a fondurilor de pensii si a prospectelor schemei de pensii private.
Anuntul privind instituirea sau revocarea administrarii speciale, precum si administratorul special desemnat, se publica, de catre ASF, īn Monitorul Oficial al Romāniei si īn 2(doua) coti-diane centrale.
[inchide]
Ī: Cine selecteaza administratorii īn cazul administrarii speciale ?
Raspuns:
Selectia este organizata de catre ASF.
Criteriile de selectie a ofertelor constau, īn principal, īn: -
performanta administratorilor,
-
politica investitionala si
-
nivelul cheltuielilor legate de administrare.
Īn cazul īn care administratorii nu transmit oferte, ASF poate desemna un administrator special pentru administrarea temporara a fondului de pensii, dintre administratorii autorizati.
[inchide]
Ī: Ce rol are administratorul special ?
Raspuns:
Acesta administreaza activele fondului de pensii, inclusiv contributiile primite īn aceasta perioada, īntr-un termen de pāna la 12 luni.
[inchide]
Ī: Ce trebuie sa fac īn cazul īn care fondul meu este īn administrare speciala?
Raspuns:
Trebuie sa īti alegi, īn termen de 90 de zile, un alt fond de pensii administrat privat īn vederea transferarii activelor tale personale la acel fond.
ASF anunta public participantii la acel fond de pensii despre necesitatea de a adera la un alt fond de pensii, īn termen de 90 de zile calendaristice.
[inchide]
Ī: Ce se īntāmpla īn cazul īn care nu īmi aleg, īn termenul de 90 de zile, un alt fond ?
Raspuns:
Daca fondul la care esti participant este īn administrare speciala si nu ai ales un alt fond de pensii, vei fi repartizat de catre ASF la un alt administrator.
Repartizarea se va face pe baza: -
performantei administratorului,
-
politicii investitionale,
-
nivelului cheltuielilor legate de administrare.
[inchide]
|
^ Sus
|
Noutati
Vezi
toate noutatile |